Hoe verbeter je het werkplezier voor medewerkers in de zorg en benut je het potentieel?

Geschreven door Marco van de Bunt op 22 juli 2022

Bijna de helft van de werknemers in de zorg en welzijn sector ervaart een hoge tot zeer hoge werkdruk. Meer dan de helft onderschrijft zelfs de stelling: ‘Ik heb het gevoel dat ik tijd tekort kom’. Dat zijn twee conclusies uit de werknemers- en werkgeversenquêtes zorg en welzijn, uitgevoerd door het CBS. Als belangrijkste oorzaken voor de hoge werkdruk worden genoemd: de toegenomen administratieve lasten, het personeelstekort, de eisen en wensen van de cliënten en de werksfeer.

Uit het rapport ‘Het potentieel pakken in de zorg’, blijkt dat een kwart van de zorgmedewerkers sowieso graag meer wil werken. Gemiddeld 6 uur per persoon. Nog eens de helft van de werknemers overweegt om onder bepaalde voorwaarden meer te gaan werken. De voorwaarden die zorgmedewerkers stellen zijn niet alleen van financiële aard. Met name de tweede groep vindt dat de randvoorwaarden verbeterd moeten worden. Ze gaan voor meer werkplezier. Er ligt dus een enorm potentieel arbeidsuren binnen bereik om personeelstekorten in de zorg op te lossen. Maar hoe zijn die te verzilveren?

Beweging ‘Werkplezier in de zorg’

Meer dan ooit blijkt dat de zorgsector een belangrijke rol in de samenleving inneemt. Vitaliteit en flexibiliteit zijn van essentieel belang. FWG Progressional People is initiatiefnemer van de ‘Werkplezier in de zorg’ beweging in Nederland. Het doel is om het werkplezier van 1 miljoen medewerkers in de zorg te verbeteren en de kwaliteit van dienstverlening aan cliënten en patiënten verder te verhogen.

Vanuit de beweging wordt onder meer de jaarlijkse “Dag van het werkplezier in de zorg” georganiseerd. Onder leiding van Sabine Uitslag wordt de Chief Happiness Officer community opgebouwd en wordt er gewerkt aan een schatkist voor Werkplezier. De schatkist bevat naast allerlei tools en trainingen ook technologische oplossingen, waaronder de Werkplezier App.

Meer plezier in werken in de zorg door het gebruik van een app?

Samen met FWG Progressional People ontwikkelde Trivento onder andere de app om het werkplezier in de zorg te vergroten. De app is ingericht om belemmeringen in de dagelijkse werkzaamheden snel en makkelijk weg te nemen. Even chatten met een collega, een to-do lijstje opstellen of een incident melden is via de app zo gedaan. Geen ingewikkelde processen meer, maar een oplossing die zorgt voor meer communicatie en verbinding.

Slimme apps helpen om de werkdruk te verlagen.

Mensen die in de zorg werken hebben een enorme passie voor hun vak en hun cliënten. De werkdruk die men ervaart zit vaker in de bijkomende taken. Om de werkdruk te verminderen en het werkplezier te verhogen wordt steeds vaker technologie ingezet. Om mensen te inspireren en motiveren om in de zorg te gaan of te blijven werken is er De Zorginspirator een samenwerking tussen FWG Progressional People, Trivento en Marktmonitor. Om het werkplezier in de zorg te vergroten is er sinds kort Werkplezier in de Zorg. En om de administratieve lasten te verminderen is er [Ont]regel de Zorg.

Potentieel Pakken

Steeds meer zorginstellingen pakken het thema ‘Potentieel Pakken’ op in de HR strategie, als mogelijke oplossing voor het personeelstekort. Potentieel pakken draagt bij aan het verlagen van de werkdruk en daarmee aan het vergroten van het werkplezier van een medewerker. En het mooie is, andersom geldt precies hetzelfde. Door het werkplezier van de medewerkers te verbeteren is er ook meer gelegenheid om potentieel te pakken. Wij zien potentieel in de combinatie van het verbeteren van werkplezier en het scheppen van mogelijkheden voor grotere contracten voor bestaande medewerkers. Voor zowel werkgevers als werknemers kan dat wel eens de befaamde 1 + 1 = 3 betekenen.

Blije medewerkers in de zorg

Hoewel het rapport “Het potentieel pakken in de zorg” nog een aantal belemmeringen voor het verhogen van de deeltijdfactor benoemt, zien wij vooral mogelijkheden. Om personeelstekorten terug te dringen, maar ook op het werkplezier te verbeteren. In onze optiek is het één onlosmakelijk met het andere verbonden. Grotere contracten geven medewerkers meer ruimte. Zowel financieel als in werktijd. Er is meer tijd voor de cliënt, voor neventaken en zelfontplooiing. En er hoeft minder tijd besteed te worden aan overdracht en de administratieve zaken. Dat zorgt vanzelf voor blijere medewerkers in de zorg. En om die te houden volgen we de trends, werken we graag samen met specialisten in de branche en blijven we innoveren.

De medewerkers van Trivento denken graag in oplossingen. Wij ontwikkelen software met impact, software waar je blij van wordt.