Markt: Internet, Domeinregistratie.
Uitdaging: Modulaire Facturatieoplossing (FacturatieHub), integratie met omgeving.
Oplossing: Facturatiesysteem.
Voordelen: Modulair en daardoor eenvoudig uit te breiden, snel en betrouwbaar.
Website: www.sidn.nl
‘Doordat we al jaren met Trivento werken, kennen zij onze systemen en onze organisatie erg goed. De specialisten van Trivento hebben daarnaast een onafhankelijke visie en was het voor ons een logische keuze om de FacturatieHub te laten ontwikkelen door een betrouwbare partner.’
Cees Toet
ICT Director
SIDN (Stichting Internet Domein Registratie) beheert en registreert alle .nl-domeinnamen. Zij zorgt er voor dat meer dan 5,5 miljoen geregistreerde .nl-domeinnamen op internet bereikbaar zijn.
SIDN heeft met Trivento software ontwikkeld die het proces van factureren vereenvoudigt, de zogenaamde FacturatieHub. De bestaande geautomatiseerde facturatie oplossing was onderdeel van het domeinnaamregistratiesysteem (DRS) van SIDN.
FacturatieHub maakt deel uit van een programma om te komen tot een modulair DRS, gebaseerd op een service architectuur. Een van de projecten is de realisatie van een losse facturatie-module (FacturatieHub), welke het facturatie-proces kan ondersteunen. DRS wordt zo de komende jaren teruggebracht naar een ‘basis’ module voor het registreren van domeinnamen.
Factureren is een primair proces voor iedere organisatie. Het unieke aan de situatie van SIDN is dat het aantal facturen beperkt is (ca. 2000 debiteuren), maar dat het aantal factuurregels per factuur uitzonderlijk groot is (er zijn in Nederland ruim 5,5 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd).
In het registratiesysteem (DRS) vinden diverse administratieve handelingen plaats op domeinnamen. De kosten van deze transacties worden aan klanten doorberekend. Deze acties worden zodoende verwerkt tot orders voor facturering via de FacturatieHub.
Hoe werkt de FacturatieHub? Orders worden verzameld en (real time) verwerkt naar journaalregels in het grootboek van het financiële systeem. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van expliciet gedefinieerde interfaces (adapters en plug-ins).
De adapters zorgen ervoor dat informatie (transacties en repeterende orders) uit de verschillende registratiesystemen in de FacturatieHub beschikbaar is en als bijlagen bij de factuur gevoegd kunnen worden. Plug-ins zorgen ervoor dat de FacturatieHub de benodigde data kan leveren aan het financiële systeem.